A köztudatba már teljesen beépült, hogy a valamirevaló szállodákat csillagokkal osztályozzák. Értelemszerűnek tartjuk, hogy minél több a csillag egy szálloda bejárata mellett/fölött, annál jobb lehet majd a lefoglalni kívánt szoba is. Ennek azonban olyan előírásai vannak, amik már kevésbé forognak közszájon – lássuk, hogy mit tanácsos ezekről tudni!
Maga az osztályozás egy egységesített szempontrendszer alapján történik. Ha a szempontokat teljesíti, vagy részben teljesíti egy szálloda, meghatározott számú pontot kap érte – az így összegyűjtött pontokat aztán „beváltják” csillagra. Az alapján járnak a pontok, hogy mekkorák a szobák és a vizesblokkok, milyen a felszereltségük és berendezésük, és a személyzet öltözékét is figyelembe veszik. A pontok számítása kiterjed még az olyan kötelező jellegű szolgáltatásokra, mint a textilváltás, recepció és egyéb fakultatív szolgáltatások.
- 3 csillag
Ezekben a hotelekben többnyire nagyobb létszámú személyzet dolgozik, és az ellátás minősége megfelel a nemzetközi minőségnek is. Az egyágyas hálószobák min. 14 m2, a kétágyasak min. 18 m2, melyekhez jár saját fürdő is. A szobában kell, hogy legyen asztal, tükör, lámpa, telefon, hűtőszekrény, TV, és persze az ágy. A 3 csillagos hotelekben kötelező a melegkonyhás étkeztetési szolgáltatás, és legalább egy egyéb vendéglátó üzlet. A fogadó szolgálat 24 órás.
- 4 csillag
A 4 csillagos kategória minőségben jelentős különbséget mutat a 3 csillagoshoz képest. Az egyágyas szobák min 16 m2, míg a kétágyasok min. 24 m2 területűek. A szobák tartozékai itt már jóval színvonalasabb szolgáltatást mutatnak: a 3 csillagos szállodáknál felsorolt berendezési tárgyak mellett itt található már minibár is, illetve a hozzávaló üvegnyitók és poharak, jegyzettömb és íróeszköz, távirányítású színes TV. egyes helyeken a 24 órás szobaszerviz, a mosoda és a vegytisztítás sem ritka.
- 5 csillag
Ennél a kategóriánál már bátran beszélhetünk luxuskörülményekről. Az egyágyas szoba min 18 m2, a kétágyas szoba pedig min. 26 m2 alapterülettel rendelkezik. A berendezés csúcsminőségű minden szobában – ha itt nem került elhelyezésre széf, akkor a portán vehetjük igénybe ezt a szolgáltatást. Az alapszolgáltatások mellett olyan extra szolgáltatásokat is ajánlanak ezekben a hotelekben, melyek maximálisan megfelelnek a nemzetközi színvonalnak, és gondoskodnak a vendégek minden igényéről. A fogadó szolgálat 3 idegen nyelven, a nap 24 órájában áll az érkező vendégek szolgálatára.