2012 óta Európai Uniós rendelet kötelezi arra a gyártókat, hogy az abroncsokon feltüntessék a termékre vonatkozó legfontosabb tulajdonságait. Az EU így próbálja meg a vállalatokat arra ösztökélni, hogy minél korszerűbb gumikat állítson elő. A megjelenített matricán található adatok a felhasználók számára pedig tudatosabb vásárlást tesznek lehetővé.
Fékezési teljesítmény nedves úton
Az abroncsok egyik legfontosabb mutatója, hogy mennyire jó a tapadásuk nedves útburkolaton. Az autógumiknak a tesztelésük során produkált fékezési teljesítményét a címke jobb oldalán található skáláról olvashatjuk le. A méréseket EU-s rendeletben szabályozzák, amelyeknek meghatározott jellemzők alapján kell elvégezni, pl. útburkolat típus, sebesség, víz mélysége és hőmérséklete stb.
Az abroncs értékét úgy határozzák meg, hogy a teszteken elért eredményeket egybevetik a referencia autógumi értékeivel. Mezey tamás, az Autógumi Pláza webáruház társtulajdonosa úgy magyarázza egy ’A’ és egy ’G’ besorolású gumi között a különbséget, hogy nedves úton a ’G’-s abroncsok fékútja akár 10 méterrel hosszabb is lehet, mint az ’A’-s autógumiké – az egyes kategóriák között nagyjából 2 méter eltéréssel kell számolni.
Üzemanyag fogyasztás hatékonysága
Sokan nem is tudják, de a gumiabroncsok igen nagy hatással vannak a gépjármű üzemanyag fogyasztására. Körülbelül 20%-ban felelősek az energiahatékonyságért, ami a gördülési ellenállásukkal magyarázható. A besorolásuk szintén betűkkel történik – a szintek közötti különbséget nagyjából 7,5%-os eltérés jellemzi. Ezek alapján az ’A’ kategóriás gumiabroncsokat tekintjük százszázalékos megtakarítású termékeknek.
A tisztánlátás végett: egy ’A’-s abroncs megközelítőleg 0,6 deciliter üzemanyag megtakarítására képes (kategóriánként kb. 1 deciliter üzemanyag különbséggel). Mezey Tamás szerint könnyebb úgy elképzelni, hogy ha az autónak egy ’G’ besorolású abronccsal az üzemanyag fogyasztása 100 km-en 7,0 liter, akkor egy ’A’ minősítésű autógumival 6,4 liter lenne. Vagyis ebben az esetben 0,6 liter üzemanyagot megspórolhatnánk.
Kibocsájtott gördülési zaj
A gumiabroncs címkéjének alján található adat az autógumi gördülési zajára utal. Az érték decibelben van kifejezve, és nem a sofőr által érzékelt belső, hanem az utastéren kívüli külső zajra vonatkozik. Az egyes abroncsok közötti zajszintet fekete sávokkal jelzik a cetlin – egy fekete sáv csendes, két fekete sáv átlagos, míg három fekete sáv viszonylag hangos gumiabroncsra utal. Utóbbihoz hozzá kell tenni, hogy ezen autógumik is megfelelnek a jelenleg hatályos irányelveknek.