A Forma-1 több mint 70 éves múltra tekint vissza, ez idő alatt annyi hihetetlen információ látott napvilágot, hogy könyveket töltöttek meg vele. Nézzünk meg ezek közül párat!
A Forma-1 idei szezonja és a fogadások
A Forma-1 idei szezonja úgy tűnik, hogy végre ismét olyan izgalmat fog hozni a szurkolók számára, amelyekre már rég volt példa. Ez köszönhető annak, hogy a Red Bull pilótája, Max Verstappen képes volt néhány verseny után átvenni az összetettben a vezetést a szezon legesélyesebbjének tartott Lewis Hamilton előtt. És bár még nem lehet megjósolni ki nyer a végén, sokan dörzsölik a markukat, hiszen végre izgalmas viadalok vannak a szezonban és nem úgy, mint a korábbi években, amikor a fogadóknak sem kellett nagyon sokat gondolni, hogy Hamiltonra fogadjanak-e.
Mert bizony a forma 1 fogadás egy rendkívül népszerű ága a sportfogadásnak, minden egyes versenyhétvégén sok millióan fogadnak arra, hogy éppenséggel ki nyerheti meg az adott versenyt, ki kerül dobogóra vagy kié lesz a leggyorsabb mért kör. És az izgalmak már azóta velünk vannak, hogy 1950-ben elkezdődött a híres Forma-1-es versenysorozat. És ennyi év alatt számtalan érdekesség vagy akár szomorú tragédia jellemezte a versenysorozatot és bár minden évben vannak károgók, akik szerint a versenyek már egyáltalán nem olyan jók, mint régen, azért be kell látni, hogy a sok szabálymódosítással a szövetség próbálja a lehető legizgalmasabbra kihozni a futamokat. A Forma-1 különlegességei között ott vannak a speciális autók, a költségek vagy éppen a pilóták, de számtalan olyan tény mondható el a versenyről, amitől még a tapasztaltabb szurkolóknak is elakad a lélegzete.
Ezért annyira drága sport a Forma-1
Az egyik ilyen például az, hogy a Formula-1-es autók képesek 0-ról 200 kilométer per órás sebességre felgyorsulni. Ezt egyébként elég sokan tudják, viszont azt kevesebben, hogy az autók képesek erről a sebességről 4 másodperc alatt teljesen megállni. Ezért nem lehet szimplán azt mondani a Forma-1-es versenyekre, hogy csak autókkal kell körözni egy pályán, hiszen a tökéletesen működő fékeket jól kell tudni használni ahhoz, hogy a lehető legjobban vegyék be a kanyart a versenyzők. Mert a versenyek nem csak a sebességről, de az időről és a gyorsulásról is szólnak.
Ennek megfelelően ezek az autók nem számítanak nagyon olcsónak, átlagosan úgy 7 millió dollár egy-egy autó értéke, amelybe még nem is tartoznak bele az alap alkatrészek sem. Ez úgy 2,1 milliárd forint, amiből pedig aztán igazán különleges sportautókat lehetne vásárolni. Így amikor van egy baleset vagy éppen egy autót ripityára törnek, az nem csak a verseny szempontjából bír jelentőséggel, de eléggé meg tudja nyomni a csapatok költségvetését is. Ráadásul ezekeket az autókat nem lehet csak úgy megvenni egy szalonban, úgy építik őket sok millió dollárért. A költség amúgy csak becsült összeg, mert sosem árulják el a pontos számokat a csapatok, szóval a legjobbak autói ennél biztosan drágábbak.
És a pénznek van helye, hiszen a futam során a Forma-1-es autók egyes alkatrészei olyan terhelésnek vannak kitéve, ami szinte elképzelhetetlen egy normál körülmények között használt autónál. Gondoljunk bele, a versenyek során a féktárcsák hőmérséklete akár elérheti az 1000 Celsius fokot is, ami az olvadt láva hőmérsékletével egyenlő. És néhány éve még ez teljesen hihetetlennek tűnt, viszont a mérnöki találékonyság és az egyre jobb ötvözetek ezt is lehetővé tették. Furcsa, mert ezzel szemben például a legtöbb Forma-1-es autót be sem lehet indítani, ha hidegek. Ezért láthatunk néha az elcsípett felvételeken olyan autókat, amelyeket előre melegítenek az edzések előtt, sőt ezért van bennük hőszivattyú, hogy gyorsan üzemi hőmérsékletre lehessen őket felhúzni. A Sky Sports egyik korábbi elemzése szerint egy Forma-1-es autónak a motorja nem bír ki 5 futamnál többet, pont a terhelés miatt. Hiába építik őket rendkívül különleges és egyedi módon és hiába kellene elvileg szinte mindent kibírniuk, öt futam olyan terhelést jelent, hogy tönkremennek benne. És minden egyes alkatrésznek létfontosságú a pontos működése, annak ellenére, hogy 80 ezer darabból áll egy Forma-1-es autó. Ha valami ezek közül felmondja a szolgálatot, az súlyos másodperceket jelenthet a végén a versenyzőnek.
Igazi finomságok a cikk végére
És ha már a versenyzőkről írtunk, talán közismertebb tény, hogy a Forma-1 egy elég fogyókúrás autósport, ugyanis a statisztikai adatok és becslések összesítéséből kiderül, hogy a versenyzők átlagosan 4 kilogramm súlyt veszítenek el egyetlen futam alatt, köszönhetően a hihetetlen megterhelésnek, a ruhának és a szűk térnek is. És nem csak ők veszítenek a súlyukból, de maga az autó is. Egyrészt az üzemanyag okán, amiből hihetetlen mennyiséget égetnek el, másrészt pedig a gumik miatt is. A kopás brutális, egyetlen futam során a gumik össztömege fél kilóval is kevesebb lehet a végén. Ezt a nagy sebesség, a fékezések és sok más egyéb tényező is okozza. Nem csoda, hogy a gumik minősége és beszállítója versenyeket tud eldönteni.
De a Forma-1 érdekességeit a végtelenségig lehetne fokozni, hiszen írhatunk az
- egyetlen pontot szerző női pilótáról
- vagy arról, hogy fejjel lefelé is lehetne vezetni egy autót,
- vagy a csak egyetlen versenyt nyerő pilótákról,
de a végére álljon itt egy hihetetlen szám. Egyetlen Forma-1-es csapat, mint például Hamiltoné, akár 600 emberből is állhat, akik közül mi csak néhány tucatot látunk maximum, a többiek a háttérben dolgoznak a pilóták sikeréért.