Külföldről intéznéd az ügyeidet? Vannak olyan hivatalos iratok, esetleg céges dokumentumok, amelyek fontosak, viszont magyarországi lakóhely hiányában ezeket nem tudod átvenni? Ekkor jön képbe a kézbesítési megbízott! Ez a szolgáltatás lehetővé teszi a hivatalos kommunikációt a magyar hatóságok és a külföldön tartózkodó személyek között. A szolgáltatásnak köszönhetően olyan személy, vagy gazdasági szereplő is alapíthat céget Magyarországon, aki nem rendelkezik bejelentett magyarországi lakóhellyel, ami a cégalapítás egyik feltétele.
A törvény betűje szerint
Magyarországon a 2006. évi V. törvény a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szabályozza ezt a területet, illetve ennek is egészen pontosan a 31. paragrafusa. Ez rendelkezik a kézbesítési megbízott szerepéről is. Ez jogi nyelven így hangzik:
- 31. § * (1) A cégjegyzékben a lakóhelyet, illetve székhelyet (telephelyet, fióktelepet) az irányítószám, helység, utca, házszám, emelet, ajtószám (vagy helyrajzi szám) feltüntetésével kell megjelölni. Amennyiben a cégjegyzékbe bejegyzett külföldi személy Magyarországon is rendelkezik lakóhellyel, a cégjegyzéknek az erre vonatkozó adatokat is tartalmaznia kell.
- (2) * Ha a bejegyzési kérelemben külföldi jogi személy vagy jogi személyiség nélküli gazdasági társaság szerepel, vagy a bejegyzési kérelemben feltüntetett külföldi természetes személy nem rendelkezik magyarországi lakóhellyel, a bejegyzési kérelemben kézbesítési megbízottat kell megjelölni. A kézbesítési megbízott magyarországi székhellyel rendelkező szervezet, illetve állandó lakóhellyel rendelkező természetes személy egyaránt lehet. Kézbesítési megbízotti feladatot a cég tagjai, vezető tisztségviselői, valamint felügyelőbizottsági tagjai nem láthatnak el. A bejegyzési kérelemhez mellékelni kell a kézbesítési megbízott megbízására, és a megbízatás elfogadására vonatkozó teljes bizonyító erejű magánokiratot vagy közokiratot.
Összefoglalva pedig annyit jelent, hogy ha olyan személyi szeretne céget alapítani, akinek nincs magyarországi lakóhelye, vagy esetleg egy, magyarországi székhellyel nem rendelkező cég, akkor kell találniuk egy kézbesítési megbízottat.
Mit csinál a kézbesítési megbízott?
A kézbesítési megbízott gondoskodik arról, hogy a külföldi vállalat vagy személy megkapja a magyar hatóságoktól hozzá érkező leveleket dokumentumokat. A kézbesítési megbízott feladata, hogy a hivatalos dokumentumokat átvegye, majd azokat továbbítsa.
Fontos kiemelni, hogy a magyar jogszabályok szerint a kézbesítési megbízottnak átadott dokumentumot a hatóságok kézbesítettnek vették, azt feltételezik, hogy az az átvételt követően legkésőbb a 15. napig eljutott a megbízóhoz, érdemes tehát olyan kézbesítési megbízottat választani, akiről tudjuk, hogy nála biztosan nem fog elkeveredni az információ.
Ki lehet kézbesítési megbízott?
Röviden bárki, aki magyarországi lakóhellyel, vagy cégek esetén székhellyel rendelkezik. Akár magánszemélyt is választhatunk, de sok esetben ügyvédek, ügyvédi irodák, vagy éppen erre szakosodott vállalkozások nyújtják ezt a szolgáltatást. Ez utóbbi esetben biztosan professzionális és gördülékeny ügymenetre számíthatunk.
Van azonban egy fontos kivétel. Egy cég ezt a kérdést nem oldhatja meg házon belül, azaz nem lehet kézbesítési megbízott a cég bármely tagja, annak vezetői, tisztségviselői sem a felügyelőbizottság tagjai.
Hogyan lesz valakiből kézbesítési megbízott?
Amennyiben szükség van kézbesítési megbízottra, hiszen a vállalat alapítója, akár magánszemély, akár gazdasági társaság nem rendelkezik bejegyzett magyar címmel, úgy ezt a cég alapító okiratával együtt a bejegyzési kérelemben kell jelezni a cégbíróság felé.
Amikor a megbízás megszűnik, akkor azt – szintén a cégbíróságon – 15 napon belül kötelező bejelenteni, ha ez nem történik meg, akkor pénzbírságra számíthat a vállalat. Természetesen, ha a cég vezetője, vagy tulajdonosa továbbra sem rendelkezik magyarországi lakóhellyel, úgy mindenképpen új kézbesítési megbízottat kell keresni és azt bejelenteni.