Több szülő kissé aggodalmasan viszonyul a legújabb, innovatív „gyerekjátékhoz”: a programozás alapjainak megismertetéséhez gyerekekkel. Szükség van erre? Nem korai? Lesz így gyerekkora? Kedves szülő, gondolj vissza a saját gyerekkorodra! Te nem lettél volna csalódott, ha anno nem kaphattál volna tamagocsit? Vagy, ha számítástechnika órán néha nem játszhattál volna a gépen? Te abba a világba, míg gyerekeid egy még digitalizáltabb világba születtek bele. A megoldás nem a gyerek megóvása a programozás alapjainak megismerésétől, hanem a legjobb módszerek, oktatók felkutatása annak hatékony oktatásáért egy tanfolyam vagy akár egy nyári programozói tábor keretein belül! Nézzünk 5 tippet, mely segíthet gyerekednek a programozás alapjainak elsajátításában!
A programozás alapjai: az új alapképességek egyike
A programozás ma már nem csak az informatikusok, hackerek és számítógép-fanatikusok privilégiuma. A programozás alapjait ma már egy általános iskolás is el tudja sajátítani, a maga szintjén természetesen. De pont ennyi a célja a gyerekeknek szóló ilyen jellegű kurzusoknak, workshopoknak és nyári táboroknak.
Mára az alapképességek listája kibővült, többek közt, a digitális világban való létezéshez, működéshez szükséges skillekkel, a programozás alapjainak és a digitális írástudás más területeinek ismeretével, valamint az információs társadalom egyéb “követelményeivel”.
Tippek a programozás alapjainak hatékony elsajátításához gyerekkorban
1. Életkornak, tudásszintnek megfelelő oktatáson való részvétel
Egy kisiskolástól, de még egy felső tagozatostól sem várja el senki, hogy úgy programozzon, mint egy szakember. A gyerekeknek szánt kurzusokon, nyári táborokban fokozatosan vezetik be a kis érdeklődőket a kódolás világába, kezdve a számítógép magabiztos használatával és a programozás alapjainak megismertetésével. Mindig annyi és olyan mértékű új tudást átadva a legfiatalabbaknak, amennyit és amilyen minőségűt képesek feldolgozni. Így fokozatosan, különösebb plusz leterheltség érzés nélkül tudják felszívni ezt a tudást, ami a továbbiakban mindenképp csak támogatni fogja őket a tanulmányaik során és összességében az információs társadalomban való érvényesülésben.
2. Játékos szemlélet a programozás alapjainak oktatásakor
Iskola után ismét suli? Vagy éppen egy „tanulós” tábor vakáció alatt? Melyik gyereknek lehet ehhez kedve? Azoknak, akik már megtapasztalták, hogy a programozás alapjainak elsajátítása nem maga az “általános” suli.
Igaz, figyelni kell, de egy kisgyerek talán játék közben figyel a legjobban. Ha a megfelelő programozás alapjai kurzust sikerül választani, annak az lesz a bizonyítéka, hogy a gyermek lelkesen vesz részt az oktatáson, várja a következő alkalmat és a foglalkozás után élménydús beszámolót tart arról, hogy mit tanultak aznap. Ha nincs meg ez az élmény, akkor érdemes másik oktatási lehetőség után nézni.
A játékos szemlélet a programozás alapjainak oktatásában azért fontos, hogy a gyermek ne egy plusz teherként, egy kötelezően teljesítendő feladatként érzékelje azt. Az utóbbi egy újabb stresszfaktor lehet számára, míg a játékos megközelítésre egy olyan kihívásra tekint, aminek gyakorlása önbizalommal, nagyszerű élményekkel tölti el; és ahol újabb barátokkal ismerkedhet meg.
3. Megfelelő adagolás
Még mi, felnőttek is úgy érezzük, hogy 1,5 óra koncentrálás után kell egy kis szünet. Legyen szó munkáról, egy tudományos előadás követéséről vagy egy elmélyült beszélgetésről. Az általános és középiskolákban nem véletlenül 45 percesek az órák, igaz a legkisebbek számára még ez is kihívást jelenthet.
Nagyon fontos, hogy egy gyerekeknek szóló, a programozás alapjait oktató kurzust megfelelően tagoljanak:
- Kisebb adagokban, “emészthető” porciókban osszák el az információkat
- Az egymást követő részek kapcsolódjanak egymáshoz
- Legyen idő az ismétlésre
- A foglalkozások legfeljebb 45-50 percesek legyenek, majd szünet következzen
- A gyerekek visszajelzései, valamilyen mértékben, módosíthassák a kurzus tempóját; ha szükséges, lassítson az oktató.
4. Gyakorlat alapú foglalkozások
A gyakorlati oktatás fontosságára, előnyeire, szerencsére, kezdenek rájönni a “nagyok” is, a programozás alapjainak tanításánál sincs ez másként. A száraz elméletet a felnőttek is nehezen tolerálják, és önmagában jóval kevesebb haszna is van, mint amikor azt megtámogatják gyakorlati példákkal és különböző feladatokkal.
A gyerekek pedig épp ezt élvezik a legjobban! Ők még érdeklődőbbek és aktívabbak! Ők nem szabályokat szeretnének tanulni, hanem alkalmazni azokat és észrevétlenül felszívni a tudást. Számukra a gyakorlati rész az igazi játék, és persze hatalmas sikerélmény is, amikor elkészítik legelső játékukat már a programozás alapjainak ismeretével.
A nyári szünet nagyszerű alkalom lehet ilyen új sikerélmények szerzésére, hiszen ilyenkor a gyerekek nincsenek az iskolai kötelezettségek nyomása alatt, ezért sokkal könnyebben fogadnak be újabb érdekes információkat. Érdemes ezt a szabad kapacitást kihasználni, és beíratni a kis lurkókat egy-egy napközis programozói táborba!
5. Visszajelzések
Kinek ne esne jól egy kis biztatás vagy dicséret? Egy kisgyereket ez pedig kifejezetten motivál. Fontos, hogy az oktató mindig adjon visszajelzést a gyermek teljesítményéről, legalább a szülőknek. Ugyanakkor ezt a gyermekkel is nyíltan közölni kell, illetve érzékeltetni vele.
Ha valami nem megy a programozás alapjainak elsajátításában, akkor pedig rá kell kérdezni, hogy hol akadt el. Ha a kisgyermek és az oktató között rendszeres a kommunikáció, akkor a gyermek is fog merni kérdezi. Olyan oktatóra van szükség, aki építő jellegű visszajelzéseket ad, és rá tudja vezetni a gyermeket, hogyan lehet jobb a programozás alapjaiban, és aki egyben motiválja is a kis programozókat.
Az új alapkészségektől, úgy mint a digitális írástudástól és a programozás alapjainak elsajátításától nem megóvni kell a felnövekvő generációt, hanem a leghatékonyabb és leginkább gyerekbarát módon bevonni őket. A fenti 5 tipp segíthet a legjobb gyerekkurzusok megtalálásához, de alkalmazd ezeket az elveket nyugodtan a nyári táborok felkutatásakor is!